Lessen gezonde voeding

Zintuigen, veel kinderen weten niet wat het zijn.

Voor de meeste is het voelen, proeven, ruiken van eten normaal en is luisteren net wat moeilijker. Maar als je vraagt aan de kinderen met wat ze dat doen dan weten ze het niet. Mijn persoonlijke ervaring is dat kinderen vooral moeten leren ontdekken. In de afgelopen maand stond het thema “zintuigen” centraal op de GBT in Landgraaf.

Mijn naam is André Mostard en ben Sportvoedingscoach, naast mijn werk voor tal van topsporters ben ik als Sportvoedingscoach al 14 jaar actief in het betaald voetbal bij de diversen BVOS. Sinds een jaar of 8 geef ik gastlessen op het basis en speciaal onderwijs. Sinds dit schooljaar geef ik in de middag gastlessen met de diversen voeding gerelateerde thema’s.

Onze zintuigen

Tijdens de gastlessen wordt aan de kinderen uitgelegd wat de zintuigen zijn en welke rol ze hebben.

Zintuig Oren: Bij de oren wordt niet alleen gesproken over de eventuele schade van het te harde volume van de koptelefoon maar gaan de kinderen het zelf ervaren hoe het is als je minder of niks kunt horen.

Zintuig voelen: Als we iets met onze handen oppakken dan is dat de normaalste zaak van de wereld. Als we willen voelen of de mango goed is dan duwen we voorzichtig op de mango. Te hard laten we meestal liggen maar te zacht is ook niet meer lekker. De kinderen laat ik zelf ervaren hoe je op een eenvoudige manier je handen kunt verwarmen door ze snel tegen elkaar te laten wrijven. Vervolgens laat ik ze alleen met de vingertoppen over de handpalm wrijven. Dat gaat kietelen wat voor veel kinderen toch als vreemd wordt ervaren.

Zintuig zien: De ogen zijn belangrijk voor nu maar ook voor later. Hierbij staan we stil over het scherm en telefoon gebruik maar ook welke vitamines goed zijn om je ogen te onderhouden.

Zintuig neus: Wat doet onze neus en hoe ruik maar adem je ook eigenlijk op de juiste manier in en uit.

Zintuig proeven: De tong voor de meeste kinderen wordt deze vooral gebruikt om te praten ? ze vinden het dan ook erg interessant om bij elkaar op de tong de smaakpapillen te zien zitten. Kleine witte puntjes die bepalen of we iets lekker vinden of juist niet.

Maar waarom vinden we dan niet altijd alles lekker als we weten hoe het uitziet of toch lekker vinden ruiken. De hersenen spelen daar een rol in. Als ik de kinderen uitleg hoe het werkt (aan de hand van een warme appeltaart) dan wordt het nog spannender als we dit in de praktijk gaan uitvoeren.

Tijdens de les worden de kinderen namelijk per groepjes van 6 geblinddoekt. Het eerste onderdeel is voelen, dit doen ze met de handen. Als je niet ziet wat je in de handen krijgt dan moet je op de tast gaan voelen wat het is. De kinderen vinden dit spannend en sommige ook eng. Een flespompoen is nog wel te raden maar met de gember, de aardappel en de bleekselderij hebben ze toch meer moeite. Dan is de volgende stap ruiken. Ja als je kunt zien wat je ruikt is het eenvoudig maar als je niet ziet wat er onder je neus wordt gehouden maakt het dit toch een stuk lastiger. Zo herkennen de kinderen de geur van pindakaas wel, maar knoflook, appelstroop, tonijn en havermout niet. Wat wel door iedereen herkend wordt is de mayonaise van Mac Donalds.

Tot slot het proeven. Spannend want de kinderen weten het echt niet en vinden alles spannend. Ze krijgen allemaal iets op de hand gelegd wat ze tegelijk moeten proeven/eten. Een simpel stukje augurk voelt meteen vies en glibberig aan. Een framboos is al erg zacht en zeekraal zijn enge takjes. Hoe dan ook de een eet het helemaal op en de andere spuugt het uit. Niet lekker, erg vies.

Als de kinderen uiteindelijk zien wat ze gevoeld, geroken en geproefd hebben dan zeggen ze veelal. OH maar dat had ik nooit geraden terwijl ik het wel eet.

De boodschap aan de kinderen, ga zuinig om met je zintuigen, roep niet direct “nee dat lust ik niet” maar voel, ruik en proef aan dat wat je kunt eten. Wie weet vindt je het toch lekker ook al ziet het soms niet uit.

Gedurende de gegeven lessen zijn er in totaal 20 verschillende dingen gevoeld, 20 verschillende dingen geroken en tot slot 25 verschillende dingen geproefd.

Het volgende thema is etiketten en suiker ? en dan niet om te eten maar op het etiket.